Online marketing – hogyan építsd fel az online jelenlétedet?

Egy vállalkozás számára az online jelenlét ma már megkerülhetetlen. A megfelelő online marketing eszközökkel pedig olyan eredményessé teheted ezt, amennyire csak lehet. Ha most lépsz be a piacra, vagy úgy érzed, lehetne jobbat is felmutatni az eddigi eredményeidnél, olvass tovább – bevezetünk az online marketing világába, hogy tudd, milyen irányba érdemes indulni, vagy éppen min érdemes javítani!

Szükségem van online marketingre 2023-ben

Az online marketing 2023-ban is fontos eleme lesz a vállalkozásodnak: mivel az emberek nagy része sok időt tölt az online térben, itt tudod őket leginkább elérni. A stratégiát persze nem árt alaposan megtervezni: ad hoc ötletekkel ritkán lehet jó eredményeket felmutatni. Ha eddig is próbálkoztál, talán már látod, mi az, amin változtatni kell, de még akkor is jól jöhet egy online marketing tanácsadás, ahol szakértőkkel tudod átbeszélni, mi lenne hatékony számodra. Ha pedig kezdő vagy az üzleti életben, mindenképpen érdemes konzultációval indítani!

Online marketing
Online marketing / Forrás: freepik.com /

Bár a szakemberek hatékony segítséget nyújtanak, nem árt, ha te is képben vagy a témában. Az online marketing ugyanis nagy terület, sokféle eszközt, módszert foglal magában, laikusként pedig azt is nehéz eldönteni, merre indulj. Hirdetni kellene – de mivel? Milyen online marketing eszközök állnak rendelkezésedre?

  • Google Ads, Facebook-hirdetések?
  • Inkább a social media marketing lehet a Te utad?
  • Esetleg az e-mail marketinget kellene megtolni?
  • És hogy állsz a tartalommarketinggel?
  • A SEO rendben van?

Nem baj, ha nem vagy ezekben vérprofi – ez nemhogy egy szakma, hanem több külön szakma. Az online marketing ügynökségeknél is különböző emberek foglalkoznak az egyes részterületekkel. Neked csak annyira kell átlátni a helyzetet, hogy tudd, mire van szükséged, és az hogy működik. Ha azonban tovább olvasol, ennél nagyobb rálátásod lesz a témára!

Mi az az online marketing

Egyszerűen fogalmazva az online marketing az a tevékenység, melynek során egy terméket, szolgáltatást vagy vállalkozást online felületeken igyekszünk ismertté tenni, népszerűsíteni. A megfelelő online marketing technikák segítségével tudod elérni és megszólítani a célközönségedet az interneten.

Az online marketing nem egy konkrét módszert jelöl, hanem egy gyűjtőfogalom, ami számos részterületet foglal magában, mert minden tevékenység esetében más és más eszköz lehet sikeres. De az a leggyakoribb, hogy ezeket összehangoltan működtetve érhetünk el komolyabb eredményeket. Ha az online marketing jól működik, ki tudsz tűnni a versenytársaid közül, ezáltal több vásárlót/ügyfelet szerezhetsz meg a célpiacról.

Neked is szükséged van online marketingre

Mára talán túlzás nélkül állíthatjuk, hogy mindenkinek kell az online jelenlét. Vannak ugyan kisebb-nagyobb helyi vállalkozások, amik látszólag enélkül is boldogulnak – de nem teljesíthetnének-e jobban, ha az interneten is ismertté tennék magukat? A válasz 100-ból 99 esetben az, hogy de. Valószínűleg jelentősen sikerülne fokozni a teljesítményt, ha jól építik fel az online stratégiájukat.

Adott például egy vidéki edzőterem: egészen jól fenntartja magát a helyiekből, szép bevételt is termel. Ha azonban lenne egy weboldala, ahol feltünteti az elérhető szolgáltatásokat, árakat, nyitvatartást, elérhetőséget, és ezt a weboldalt könnyen meg lehetne találni a keresőben, máris többen járhatnának oda. Ahogy az is lendíthetne a forgalmon, ha felépítenének egy erős social media jelenlétet, és az egész régióban elterjedne a hírük, nem csak az adott településen.

Akkor is egyértelműek az erős online marketing előnyei, ha eleve a virtuális térben gondolkodunk. Egy webshopnak kézenfekvő, hogy az interneten szerezze a vásárlóit, hiszen eleve ott működik. Csakhogy ezen a téren elég erős a verseny, komoly konkurenciával kell szembenéznie. A jó stratégián és persze az online marketing kivitelezésén múlik, hogy mennyire fog tudni kitűnni ebben a telített mezőnyben, és mennyire tud érvényesülni a versenytársak között.

Még egyszer: ha egy vállalkozás eredményesen működik is, biztosan lehet még eredményesebb. Az online marketing pedig megadja az eszközöket ahhoz, hogy ezt sikerüljön elérni.

Milyen eredményeket lehet elérni az online marketinggel

A konkrét helyzettől függ, hogy milyen számok várhatók és mennyi idő alatt. Erre nem lehet általánosságban mondani semmit, mert minden vállalkozás egyedi, a helyzet felmérése után lehet reálisan bármit is ígérni a konverziók növekedésével kapcsolatosan. Ekkor látjuk ugyanis, hogy milyen lehetőségeket nem használ ki az adott vállalkozás, min kellene változtatni, és ezek alapján tudjuk megtervezni a folyamatot, és kikalkulálni a valószínű eredményeket.

Előfordulhat, hogy egy erős keresőoptimalizálással máris jelentős növekedést tudsz elérni, egy jó ajánlatot egy kis PPC marketinggel megtolva, egy ütős landinggel a háttérben pedig egyik pillanatról a másikra bonyolíthatsz óriási forgalmat – csak bírd kapacitással.

Már eleve a marketingcélok is nagyon eltérőek lehetnek. Van, aki csak egy adott időszakban szeretne egy erős kampányt bonyolítani: neki nyilvánvalóan rövid idő alatt kellenek gyors eredmények. De olyan is van, aki a lassú víz partot mos elvét követve szeretne akár lassúbb, de tartós forgalomnövekedést elérni. Természetesen mind a két esetben teljesen más jellegű stratégia lesz a befutó, és nagyon eltérő számokat fogunk produkálni.

Ha szeretnéd megtudni, neked hogyan tudunk segíteni, konzultálj velünk!

Milyen csatornái vannak az online marketingnek

Ahogy már említettük, az online marketing nem egy adott módszer, hanem egy gyűjtőfogalom. Sok különböző technikát takar, amiket gyakran együttesen alkalmaznak, egymással összehangolva. Természetesen, mint minden területen, az online marketingben is vannak trendek, ennek megfelelően előfordul, hogy bizonyos csatornák időnként felkapottabbak, míg mások háttérbe szorulnak.

A trendek a felhasználók viselkedésének megfigyelésén alapulnak – hiszen csak akkor tudjuk őket hatékonyan elérni, ha pontosan azzal próbálkozunk, amire igényük és van, és ott, ahol az idejüket töltik.

A közösségi média marketing

A közösségi média marketing a közösségi oldalakon való aktív jelenlétet jelenti. Ide tartozik a Facebook, az Instagram, a TikTok, de akár a LinkedIn vagy a Pinterest is – profiltól függően.

Amikor social media marketingről beszélünk, legtöbben a Facebook hirdetésekre asszociálnak. Valóban ez is része a történetnek, de nagy hiba lenne itt leragadni. Egyrészt azért, mert a Facebookban is jóval több lehetőség van annál, hogy néha kiteszel pár hirdetést, másrészt azért, mert lehet, hogy a Te célközönséged nem is kimondottan itt tanyázik. Ha például a 18-25 éveseket szeretnéd megszólítani, valószínűleg a TikTokon nagyobb sikered lesz!

A Facebook hirdetések persze ettől függetlenül fontosak, a PPC marketing hatékony eszközei – erről majd később írunk részletesebben. De nem merül ki ennyiben. Lehet a vállalkozásodnak saját Facebook oldala, ahol közvetlenül érheted el a potenciális vásárlókat/ügyfeleket, amihez kapcsolhatod a webshopodat vagy a weboldaladat, így azt is többen megtalálhatják. Megoszthatsz érdekes tartalmakat a blogodról, a termékedről vagy szolgáltatásaidról, megalapozva egy szakértői státuszt. Építhetsz aktív közösséget a csoportok segítségével, írhatsz ki kihívásokat, kérdéseket, kommunikálhatsz a követőiddel. Minél szorosabb kapcsolatot építesz fel velük, annál valószínűbb, hogy visszatérő vásárló, illetve stabil ügyfél válik belőlük.

Az Instagramon is regisztrálhatsz egy fiókot a vállalkozásodnak, és itt is elérheted azokat, akik érdeklődnek a tevékenységed iránt, folyamatosan megújuló, érdekes, informatív tartalmakkal pedig fenn is tarthatod a figyelmüket. A TikTokon szintén kiépítheted a követőbázisodat, és LinkedInen is célszerű aktívan jelen lenni, posztolni, kommentelni.

A különböző platformok nyilvánvalóan más és más lehetőségeket biztosítanak, ahogy eltérő megoldásokat is kívánnak. Mindig tartsd szem előtt az adott felület sajátosságait, és annak megfelelően használd!

A SEO fontossága

Amikor a SEO vagy keresőoptimalizálás szavakat említjük, a többségnek a kulcsszavak ugranak be, és nem véletlenül: valóban komoly szerepük van ezen a területen a leggyakrabban használt keresőkifejezéseknek, de azért a SEO nem kizárólag a kulcsszavak használatát jelenti.

Gondolj bele, Te hogyan kezdesz keresni egy terméket a neten, amit meg akarsz vásárolni! Jó eséllyel nem úgy, hogy megnyitsz egy adott webshopot, és megkeresed, ami érdekel, hanem úgy, hogy beírod az adott termék nevét a Google-be. A Te vásárlóid is pontosan így tesznek, akkor is, ha termékre, és akkor is, ha szolgáltatásra van szükségük. Következésképpen életbevágóan fontos, hogy a Google a találati listában jó helyre rakjon.

Nos, erre való a keresőoptimalizálás: egy jól optimalizált oldallal azt érheted el, hogy előkelő helyet foglaljon el a weboldalad, webshopod a Google rangsorában. Ezt a sorrendet egyébként rengeteg tényező befolyásolja, és a Google algoritmusa mostanra nagyon „okos”, nem lehet átverni holmi kulcsszóhalmozásokkal meg vásárolt linkek tömkelegével – ezek régen beváltak, mostanra azonban büntetés jár értük.

A keresőoptimalizálás igen összetett folyamat, és egy része valóban a kulcsszavak használatáról szól. Meg kell találnod a legnépszerűbb keresőkifejezéseket, amik a területeden használatosak, és ezekre kell optimalizálni az oldalt. Azaz meg kell jelenniük az oldalon lévő szövegekben, a meta adatokban, a képek és a videók leírásában és címében stb.

Ebben azonban még nem merül ki a SEO. A Google olyan tényezőket is figyelembe vesz, mint az oldal felhasználóbarát jellege, azaz számítanak olyasmik is, hogy mennyire gyorsan tölt be, mennyire jól használható. Nézi a backlinkeket, de nemcsak a számukat, hanem a minőségüket is, azaz nem mindegy, kik hivatkoznak rád. Fontosak a jó, informatív és értékes tartalmak, amik mellesleg rendszeresen frissülnek. Röviden: a Google célja, hogy minden szempontból a legjobb oldalakat dobja ki az adott keresésre, ezért neked arra kell törekedned, hogy a tied legyen a legjobb.

A keresőoptimalizálás azért kell neked nagyon, mert organikus eléréseket hoz, méghozzá tartósan: azaz olyan látogatókat, akikért nem kell fizetned, mint például egy hirdetés esetében, mert az optimalizálás révén maguktól találnak el az oldaladra. Jól hangzik, ugye?

Tartalommarketing

A tartalommarketing az elmúlt évtized egyik legjelentősebb marketingtechnikája, ugyanis az előbb is emlegetett keresőoptimalizálásnak például alapvető feltétele, hogy legyen az oldalon (optimalizált) tartalom. De nem csak emiatt: rengeteg lehetőség rejlik benne, ha egy pillanatra elvonatkoztatunk az amúgy igen fontos Google-tól, és elkezdünk a felhasználó szemével látni.

A felhasználók sokszor nem vásárlás céljából keresgélnek a neten, hanem azért, hogy valamiről információkhoz jussanak. Ezeket az információkat pedig különböző cikkekből nyerik – például olyan cikkekből, amiket Te is írhatnál a blogodra! Ez is egy eszköze annak, hogy a keresőben rád találjanak az emberek, és akár még vásárló is válhat belük. Ezen kívül azonban az igényes, tartalmilag helytálló, jól megírt cikkekkel megalapozhatod a szakértői státuszodat, ezzel együtt pedig a hitelességedet is: sokkal megbízhatóbbnak, hozzáértőbbnek tűnsz, ha Te látod el információval az érdeklődőket a saját területeddel kapcsolatban.

Nem is szólva az edukáció erejéről: minél jobban megismerteted a termékedet/szolgáltatásodat a célközönségeddel, annál inkább felébresztheted bennük az igényt arra, hogy vásároljanak belőle. Egy egyszerű példával élve: honnan jutna eszedbe, hogy szeretnél mosogatógépet, ha nem is tudsz róla, hogy létezik olyan gép, ami elmosogat helyetted? Ha azonban egy cikkben felhívják rá a figyelmedet, és megismered az előnyeit, a várható pozitív hatásait a mindennapjaidra, rájössz, hogy borzasztó sok időd megy el mosogatással, és venni akarsz egy mosogatógépet. Így tudsz a cikkekkel problématudatot ébreszteni, és egyben megoldást is kínálni rá, azaz megteremteni az igényt.

A tartalommarketing vagy content marketing tehát több fronton támogatja a konverzió növekedését.

Hírlevél marketing

A hírlevelek küldését régóta alkalmazzuk marketing célokra, ezt a módszert hívjuk e-mail marketingnek. Vannak, akik már temetik ezt a technikát, mert gyakran rossz a megnyitási arány – biztos a Te postaládád is tele van olyan hírlevelekkel, amiket sosem olvasol el. Nos, ez két okból történik: rossz a célzás, illetve nem elég figyelemfelkeltő az e-mail tárgya.

Az első hiba ott szokott lenni, ha úgynevezett hideg listákra küldesz hírlevelet. Azaz olyanoknak, akik nem maguk kérték a leveleket, semmi közük a termékedhez vagy szolgáltatásodhoz, csak szereztél valahonnan egy listát. Ami azt illeti, vásárolni is lehet leadeket (azaz jelen esetben e-mail címeket), egy időben bevett szokás volt, csak amellett, hogy nem éppen legális, nem is hatékony. Az email marketing akkor tud eredményes lenni, ha olyanokat bombázol az ajánlatoddal, akiket tényleg érdekelhet, ezért maguk iratkoztak fel a hírleveleidre. Random embereknek küldözgetve garantáltan nem lesz érdemi hatása.

A megnyitás azonban még mindig csak félsiker. El is kell olvasni azt az e-mailt, kattintani kell a benne lévő CTA-ra, és végül a konverziónak is meg kell valósulnia. Ettől lesz a hírlevél kampány sikeres.

Valójában a hírlevelek képesek gyorsan sok vásárlót hozni, de ehhez ütősnek kell lennie az ajánlatnak és a szövegnek is. A tárgymező kulcsfontosságú: ez a néhány szó áll rendelkezésedre, hogy rábírd a címzettet a megnyitásra. Ő az e-mailből először csak annyit lát, hogy ki küldte és mi a tárgy. Ha a tárgy nem elég érdekes, már törli is olvasatlanul.

Ha ezt a lécet megugrottad, következhet a hírlevél tartalma: gördülékeny, pörgős szöveg legyen, jól kidomborítva az ajánlat előnyeit, CTA-kkal fűszerezve. Ha az ütős ajánlat, a megfelelő célzás és a jó szöveg találkozik, annak igen látványos eredménye lehet.

PPC marketing

PPC, azaz Pay per Click hirdetések nagyon fontos marketingeszközök, amikkel a felhasználók zöme naponta többször is találkozik. Az elnevezés „kattintásonkénti fizetésként” fordítható. Ahogy a neve utal rá, ezen módszer esetében az alapján kell fizetned, hogy mennyien kattintanak a hirdetésedre: ha nem érdekelt senkit, fizetned sem kell. A Google Ads és a Facebook hirdetéskezelője a leggyakrabban használt PPC rendszerek.

A PPC hirdetések óriási előnye a finanszírozási forma mellett, hogy rövid idő alatt tudnak jelentős forgalmat generálni. Ez annak köszönhető, hogy magát a hirdetést létrehozni és élesíteni pár perc, az említett felületeken pedig nagyon könnyen lehet óriási tömegeket elérni. Hátrány ugyanakkor, hogy rossz beállításokkal nagyot lehet bukni: a nagy merítés nehézséget is okozhat, ha nem jó a célzás. Az ugyanis egy dolog, hogy sok embert elérsz, és sokan rákattintanak a hirdetésedre. De nem biztos, hogy vásárolnak is, ezen a ponton viszont már egy csomó pénzt kifizetsz a kattintások után úgy, hogy vásárlás nem történt, tehát bevételed nincs belőle. A hirdetések kezelése tehát igényel némi tudatosságot.

Az az ideális, ha csak azok látják hirdetésedet, akiket tényleg érdekelhet, és akik jó eséllyel vásárolnak a kattintás után – nos, ez a profi célzás művészete, és a PPC marketing sikerének kulcsa. Persze azért fontos, hogy az ajánlat is jó legyen, és hasznos, ha egy ütős landing van a hirdetés mögött, ami nagymértékben segíti az eladást.

Ha szeretnél segítséget kérni a PPC hirdetéseidhez, nézd meg Hirdetés audit szolgáltatásunkat!

Az online marketing kivitelezése – építsd fel a folyamatot

Ha ezt így hirtelen soknak érzed, nem hibáztatunk: milliófelé kell figyelni, hogy egy jól működő online marketing stratégiát építs. De szerencsére nem kell – sőt, nem is szabad – mindent egyszerre megvalósítanod. Haladhatsz szépen sorban, illetve annak függvényében, hogy mi az aktuális marketingcélod.

Ha szeretnél megtolni egy kampányt, és gyorsan növelni a forgalmat, a PPC marketing lehet a Te eszközöd. Egy jó ajánlatra, egy azt eladó landing page-re, valamint ütős hirdetésszövegre lesz szükséged, profi célzási beállításokkal. Ugyanezt megtámogathatod hírlevelekkel is, de ahhoz kell, hogy legyen egy értékes listád.

Ha az organikus elérésekre hajtasz, a keresőoptimalizálásba kell időt és energiát fektetned, ehhez azonban nem árt talán a tartalommarketingedet is átnézni, átgondolni kicsit, és foglalkozni a tartalomkészítéssel.

A social media marketinget alapozhatod részben a tartalmaidra, de lehetnek azoktól független posztjaid is. A közösség építését is érdemes abban a pillanatban elkezdeni, hogy már tudsz a közösségnek valamit adni – ez lehet egy jó ajánlat, néhány érdekes tartalom, egy kihívás, bármi. A lényeg, hogy ha egyszer elkezded, legyen folyamatos, mert ha időnként eltűnsz, a követőket sem fogod tudni aktívan tartani.

Online marketing blogok, amiket érdemes követni

Nem árt, ha tisztában vagy vele, hogy az online marketing nem olyasmi, amit elég egyszer megtanulni, és onnantól már csak alkalmaznod kell. Ez a terület folyamatosan változik, a trendek gyorsan váltják egymást, ezért, ha sikerrel akarod alkalmazni az online marketing technikákat, muszáj naprakésznek lenned.

Szerencsére ezt nem olyan nehéz elérni: mindössze követned és rendszeresen olvasnod kell néhány blogot, ahol abban a pillanatban tudomást szerezhetsz az új irányzatokról, amint azok megjelentek.

Adunk néhány tippet, kit érdemes figyelemmel kísérned:

  • MOZ: ha keresőoptimalizálás terén szeretnéd bővíteni a tudásod a MOZ blogját mindenképpen érdemes követned. Az elméleti dolgok tisztázása mellett nagyon jó gyakorlati tippeket kaphatsz arról, hogy milyen módszereket érdemes alkalmaznod az organikus eléréseket illetően. Ha feliratkozol a hírlevélre, minden egyes új bejegyzésről fogsz kapni értesítést, így biztosan nem maradsz le semmiről.
  • Az AHrefs név szintén ismerős lehet azoknak, akik tudatosan optimalizálják az oldalukat. Talán nem meglepő, hogy itt is elsősorban a keresőoptimalizálással kapcsolatos újdonságokról szerezhetsz tudomást.
  • A Digital Marketer az online marketing minden szegmenséről ejt egy-két szót, ezért nagyon széles körben bővítheted a tudásodat, ha ezt a blogot követed. Megállapításaikat esettanulmányaikkal igazolják is, ezzel igazán hitelesek.
  • Neil Patel. Az ember, aki összesen 4 db milliós vállalkozást húzott fel. Dollárban. Ha valakitől, akkor tőle biztosan van mit tanulni a marketingről.
  • AdEspresso. Ha szeretnél a Facebook hirdetések világában jobban elmerülni, akkor ezt a blogot javasoljuk követni. Példákkal, részletes magyarázatokkal vezetnek be az igazán jó Facebook hirdetések trükkjeibe.

A fenti lista természetesen a teljesség igénye nélkül készült – ha érdekel a téma, még rengeteg jó külföldi blogot találhatsz online marketing témában.

Mikor érdemes felkeresni szakembert

Ha végigolvastad ezt a cikket, akkor már egészen biztosan tudsz annyit az online marketingről, hogy magad is bele merj vágni a megvalósításba. Mielőtt azonban megteszed, talán nem árt, ha egy pillanatra leülsz, és alaposan átgondolod a lépéseidet: mivel kezded, milyen sorrendben haladnál, mit hogyan szeretnél kivitelezni. Ha ezeket a gondolatokat papírra (vagy egy doksiba) vetetted, érdemes lehet konzultálni egy profi marketingessel, aki valóban otthon van az online marketing világában. Idővel menni fog ez magadtól is, de a kezdeteknél nem árt, ha valaki fogja a kezedet.

A konzultáció akkor is jól jöhet, ha már elkezdted a folyamatot, de nem olyanok az eredmények, mint vártad. Lehet, hogy Te nem látod, hol a hiba, de olyasvalaki, aki már több kampányt levezényelt, több keresőoptimalizálást végigvitt, jó eséllyel azonnal kiszúrja, mi nem stimmel. Minek szenvednél hosszú ideig az eredménytelen marketing foltozgatásával, ha egy szakember rögtön megmondhatja neked, min kell változtatni?

És végül: ha van egy nemsokára aktuális kampányod, amiből gyorsan szeretnél jó eredményeket látni, azt talán nem érdemes a véletlenre bízni. Egy PPC specialista összerakhat neked egy olyan PPC kampányt, amivel garantáltan özönlenek majd a konverziók!

Ha kétségeid vannak az online marketingeddel kapcsolatban, ha úgy érzed, jobban is lehetne csinálni, fordulj hozzánk bizalommal!